Som billedkunstner står jeg på ryggen af andre samtidsvidner og samtidsformidlere fra alle tidsepoker. Vi har nedarvede symboler, som giver indsigt og følelser et udtryk – og som giver mulighed for fælles forståelse på tværs af kulturer. Noget af det jeg er meget optaget af som kunstner, er at give nøgler til folk som ikke er indviet i kunstens sprog. Derfor har jeg ofte brugt almengyldige og enkle symboler som både er brugt i kunsthistorien, i religiøse sammenhænge -men også i eventyr og fantasi fortællinger – på en måde der gør at man kan forbindes og forhåbentlig åbne døre til flere lag.
Et af symbolerne er havfruen – som jo har flere tusinde års historie bag sig – og som findes i alle kulturer. Hun er mytisk og mystisk, men også over-brugt i popkultur og sentimentale, romantiske fremstillinger.
Jeg har alligevel givet mig i kast med symbolet, fordi jeg har en datter som har en kronisk sygdom, efter et flåtbidt. Borrelia – ME, frygtelige sygdomme der gør at hun i mange år har identificeret sig med havfruen og det at være i en anden verden, for at kunne udholde og overleve så meget smerte og lidelse.
Også i den kinesiske kultur er der en lang række historier fra alle tider, hvor havfrue-symbolet er vigtigt. Jiao ren; den kinesiske havfrue, væver silke, som ikke kan blive våd og hendes tårer bliver til perler.
Perler er en eksportvare i Xiamen der hvor vi skal udstille. Jeg ønsker at videreudvikle samarbejdet med min datter, komponisten Tonje T. S. Norheim /alias Mirrorship, som skriver sangtekster og musik rundtom havfruen. Vi skabte et projekt sammen for Vejle Kunstmuseum; i Vejle fjord til den internationale vandkunstudstillingen Floating Art, som vi siden har udbygget i flere etaper. Nu ønsker jeg at se om det kære symbol, som i disse dage udbredes voldsomt i store filmproduktioner, baseret på HC Andersen i den Vestlige verden og på kinesiske havfruemyter hos dem, kan skabe fælles forståelse for følelsesmæssige og sygdomsrelaterede situationer mellem vores forskellige verdensdele.
Jeg har udplukket skitser og tegninger jeg har skabt over flere år med havfruetemaet. De er et forsøg fra en mor på at visualisere, at møde og rumme den sygdomsramte datters tilstand – hvor hun meget af tiden er under vand, men hvor håbet og troen på at det over vand bliver tilgængelig. Jeg har brugt skitserne som grundlag til at modellere relieffer– (i selvtørrende papir ler) -, mens jeg var i Kina. De vises i hver sine små «akvarier» - bokse som jeg fik fremstille i Xiamen, hvor man kan se figurerne bagved glas. Bundene er dækket af lokale perler. De er udstillet som en hel installation, sammen med at der spilles et smukt musikstykke komponeret af Tonje.